בי×Ē ×”×ž×“×¨×Š

  • שב×Ē ×•×ž×•×ĸדים
  • חיוב ההודאה ×ĸל נץ
לח×Ĩ להקדש×Ē ×Š×™×ĸור זה

לימוד השי×ĸור מוקדש ל×ĸילוי נ׊מ×Ē

הרב מרדכי ×Ļמח בן מזל

"יראו ישרים וישמחו"

undefined

הרב אברהם ישראל סילב×Ļקי

אייר ×Ē׊"×ĸ
9 דק' קריאה
×‘×Ą×•×Ŗ מזמור ×§"ז ב×Ēהלים או×Ēו אמרנו היום, במסקנ×Ē ×”×“×‘×¨×™×, מ×Ļיינים אנו שני פ×ĸלים – ראייה וה×Ēבוננו×Ē. " יראו ישרים וישמחו וכל ×ĸולה קפ×Ļה פיה" ו"מי חכם וישמור אלה וי×Ēבוננו חסדי ד'" – ראיי×Ē ×”×™×Š×¨×™× ל×ĸומ×Ē ×”×Ēבוננו×Ē ×”×—×›×ž×™×. ההבחנה בין הראייה לבין הה×Ēבוננו×Ē ×‘××” לידי ביטוי גם ב×Ēו×Ļא×Ē ×”×¤×ĸולה המ×Ēואר×Ē ×‘×¤×Ą×•×§×™×. הישרים הרואים הינם שמחים – "יראו ישרים וישמחו", ב×ĸוד ׊א×Ļל החכמים המ×Ēבוננים מוזכר×Ē ×”×Š×ž×™×¨×” המביאה לידי הה×Ēבוננו×Ē â€“ "מי חכם וישמור אלה", אך אין כל איזכור של שמחה.
נדמה שיש כאן ׊×Ēי בחינו×Ē ×•×ž×ž×™×œ× ׊×Ēי הס×Ēכלויו×Ē, ×ĸל ה×Ēהליך המ×Ēואר במזמור כולו. ׊×Ēי דרכים להכיר בחסד ה' המ×Ēגלה בגאול×Ē ×™×Š×¨××œ – "א׊ר גאלם מיד ×Ļר ומאר×Ļו×Ē ×§×‘×Ļם".
הרמח"ל במאמר החכמה ו×ĸל יסוד זה במקומו×Ē ××—×¨×™×, מבאר שיש ג' דרגו×Ē ×‘×ĸבוד×Ē ×“' – ה×Ļדיק, החסיד והישר. ה×Ļדיק הוא הכובש, הנלחם א×Ē ×ž×œ×—×ž×Ē ×”×™×Ļר ויו×Ļא כשידו ×ĸל ה×ĸליונה. החסיד הוא המבקש א×Ē ×¨×Ļון ה' – "ל×ĸשו×Ē × ×—×Ē ×¨×•×— ליו×Ļרו" ומבטל ר×Ļונו מפני ר×Ļון הי"×Ē. והישר הוא מי שאין בו כבישה או ביטול כלל, בהיו×Ēו בדרגה בה הוא חי בפנימיו×Ēו א×Ē ×¨×Ļון ד' המפ×ĸם בקרבו – (×Ēהלים קכה, ד) "לישרים בלבו×Ēם", (׊ם ×Ļז, יא) "ולישרי לב שמחה".
החכם מ×Ēבונן ×ĸל המ×Ļיאו×Ē, מ×Ēוכה הוא מבין בינה. מן הנ×Ēונים בהם הוא מבחין, יוד×ĸ הוא להבין דבר מ×Ēוך דבר ולהגי×ĸ אל ה×Ēוכן הפנימי. החכם איננו חי במהו×Ēו א×Ē ×¤× ×™×ž×™×•×Ē ×”×ž×Ļיאו×Ē, ×Ļריך הוא ל×ĸבור ×Ēהליך של בירור ושל חשיפה, בכדי לגלו×Ē ××Ē ×¨×Ļון ה' וא×Ē ×—×Ą×“×•. אמנם, כדי להגי×ĸ אל או×Ēו ×Ēוכן פנימי ×Ļריך החכם לד×ĸ×Ē ×›×™×Ļד ×ĸליו לה×Ēבונן, ואיך מכל דבר, בדיוק, להפיק א×Ē ×”×‘×™× ×”. הגר"א בפירושו למשלי (ב, ב; ×ĸה"פ "...×Ēטה לבך ל×Ēבונה") הגדיר זא×Ē ×›-"×Ēבונ×Ē ×”×‘×™× ×”". רק אם ישמור (×ĸל דרך "ואביו ׊מר א×Ē ×”×“×‘×¨" – בראשי×Ē ×œ×–, יא 1 ) ויזכור החכם א×Ē ×›×œ אלה. ינ×Ļור א×Ē ×Ēבונ×Ē ×”×‘×™× ×”, כי×Ļד לדקדק ו×ĸל מה לה×Ēבונן, או אז יוכל החכם להגי×ĸ גם הוא אל ×Ēוכן החיים. ×œ×—×Š×•×Ŗ א×Ē ×“×‘×¨ ה' ולחיו×Ē ×œ×¤×™×•.
הישר, ל×ĸומ×Ē ×–××Ē, כבר חי וחווה בהווה א×Ē ×”×Ēוכן הפנימי של המ×Ļיאו×Ē. (קהל×Ē ×–, כט) "האלוקים ×ĸשה א×Ē ×”××“× ישר", ובישרו×Ēו זו אין הוא זקוק לה×Ēבוננו×Ē. אין הוא ×Ļריך להו×Ļיא דבר מ×Ēוך דבר, ול×ĸבור א×Ē ×›×œ הסיבוכים הבירורים והחשבונו×Ē ×”×¨×‘×™× ×ĸל מנ×Ē ×œ×—×™×•×Ē ××Ē ×“×‘×¨ ה'. הישר "רואה" א×Ē ×”×ž×Ļיאו×Ē ×‘××ž×™×Ēו×Ēה כפי שהיא, וממילא פור×Ļ×Ē ×ž×§×¨×‘×• השמחה באופן טב×ĸי. ה×ĸולה קופ×Ļ×Ē ××Ē ×¤×™×”, וההויה כולה פו×Ļח×Ē ×‘×Š×™×¨×Ē ×—×Ą×“ ה' וטובו.
בדרך זו מבאר מרן הרב ז×Ļ"ל ב×ĸול×Ē ×¨××™×” (×ĸמ' יז) א×Ē ×”×¤×Ą×•×§ (×Ēהלים ×Ļז, יא) "אור זרו×ĸ ל×Ļדיק ולישרי לב שמחה" – "..נמ×Ļא של×Ļדיק הכובש ומ×Ļדיק א×Ē ×ž×ĸשיו, א×ĸ"פ שאין לבו ב×ĸ×Ļמו ישר, האור הוא זרו×ĸ כזרי×ĸה הניכר×Ē ×¨×§ לאחר זמן... אבל לישרי לב, שישרו ר×Ļונם כר×Ļונו של השי"×Ē, שהוא נמשך לו מרוממו×Ē ×›×‘×•×“ גדלו, הם משיגים בנפשם ×ĸ×Ļם השמחה, ולא רק באמ×Ļ×ĸו×Ē ×”××•×¨ והם רואים ×ĸולמם בחייהם". ה×Ļדיק, הכובש, יראה א×Ē ×”××•×¨ הזרו×ĸ רק ב×ĸ×Ēיד, ב×ĸוד שהישר חי א×Ē ×—×™×™ החיים האמי×Ēיים ומשיג א×Ē ×”×Š×ž×—×” בהווה.
מסקנ×Ē ×ž×–×ž×•×¨ ×§"ז מלמד×Ē ××•×Ēנו, כי כך הם פני הדברים גם בנוג×ĸ לראיי×Ē ×—×Ą×“ ה' ב×Ēהליך הגאולה. יש א×Ē ×”×ž×Ēבוננים – "מי חכם וישמור אלה וי×Ēבוננו חסדי ה'". חכמים שלמדו לשמור א×Ē "×Ēבונ×Ē ×”×‘×™× ×”", ומ×Ļליחים ב×ĸמל להבין דבר מ×Ēוך דבר ולחזו×Ē ×‘×“×‘×¨ ה', יחד ×ĸם כל הסיבוכים הייסורים והקשיים המובנים שב×Ēהליך הגאולה. ויש א×Ē ×”×¨×•××™× - "יראו ישרים וישמחו". הישרים החווים באופן טב×ĸי ובישרו×Ē ×”×œ×‘ א×Ē ×—×Ą×“ ה' הניבט אלינו בכל שלב ושלב שבגאול×Ē ×™×Š×¨××œ, המזרח×Ē ×ĸלינו קמ×ĸא קמ×ĸא. ככל שחלילה רחוקים מטהרה ומר×Ļון ה', וה×Ēורה חי×Ļוני×Ē ×œ× ×•, × ×ĸשים פחו×Ē ×•×¤×—×•×Ē ×Š×ž×—×™× בה' ונ×Ļרכ×Ē ×—×›×ž×”, שמירה וה×Ēבוננו×Ē ×’×“×•×œ×”. ל×ĸומ×Ē ×–××Ē ×›×›×œ שהטהרה גדולה יו×Ēר, והחיבור ל×Ēורה ולר×Ļון ה' ×ĸמוק יו×Ēר, כך × ×ĸשה ר×Ļוננו כר×Ļונו י×Ē', הלב מ×Ēיישר וגם ראיי×Ē ×”×ž×Ļיאו×Ē × ×ĸשי×Ē ×˜×‘×ĸי×Ē ×•×™×Š×¨×”. בדרגה זו, ההכרה בחסד ה' היא מיידי×Ē ×•××™×Ÿ ×Ļורך לכבוש ל×ĸקם או לה×Ēפלפל, כדי לראו×Ē ×‘×˜×•×‘ ה' ולשמוח בו ובמפ×ĸליו – "כי ×ĸין ב×ĸין יראו בשוב ה' ×Ļיון" (יש×ĸי' נב, ח).
כשלומדים א×Ē ×”×ž×–×ž×•×¨ ו×ĸומדים ×ĸל הסדר הפנימי המופלא שבו, מבחינים אנו בד' ישו×ĸו×Ē ×”×ž×Ļריכו×Ē ×”×•×“××” לה', כפי שלימדונו חז"ל (ברכו×Ē × ×“:). דומני, כי בנוג×ĸ ל×Ēיאור הכולל של הפרק ה×ĸוסק בגאול×Ē ×™×Š×¨××œ מ×Ļר וקיבו×Ļם מאר×Ļו×Ē, ×ĸלינו לראו×Ē ×‘×”× ארב×ĸה שלבים יסודיים מהם ניבט אלינו חסד ה' וטובו. ארב×ĸה ×Ēהליכים, בהם ארב×ĸה נסים המסודרים בסדר כרונולוגי, אך גם מקבילים ונמשכים זה ל×Ļד זה. הרואה או×Ēם נכונה שמח בה', ומי ׊×ĸדיין לא רואה, ×ĸ"י הה×Ēבוננו×Ē ×•×Ēבונ×Ē ×”×‘×™× ×” הנלמד×Ē ×‘×¤×¨×§, יחזה גם הוא בנו×ĸם ה'.
השלב הראשון הוא ×Ēהליך ה×Ē×ĸיה וההדרכה - " ×Ē×ĸו במדבר בישימון דרך ×ĸיר מושב לא מ×Ļאו ". הכמיהה הטהורה לשוב אל אר×Ĩ קדשנו, מכוסה היי×Ēה בהרבה כיסויים, ח×Ļי×Ļין ומחי×Ļין. החל מר×Ļון לביטחון ולהגנה מפני ׊נא×Ē ×”×’×•×™×™×, מלאה בסיגים של ה×Ēבוללו×Ē ×•×˜×ž×™×ĸה. דרך חיפוש חירו×Ē ×›×œ×›×œ×™×Ē, בהקמ×Ē ×ž×•×Š×‘×•×Ē ×¤×™×œ× ×Ēרופיו×Ē ×‘×ž×§×•×ž×•×Ē ×Š×•× ×™× ב×ĸולם. וכלה בבקש×Ē ×—×•×¤×Š לאומי, גם אם הוא ימ×Ļא ביבש×Ē ××¤×¨×™×§×” הרחוקה אלפי מילין מאר×ĨÖŋישראל. ×ĸם כל זא×Ē, סובב הקב"ה בטובו א×Ē ×”×›×œ, וא×Ē ×Ē×ĸיי×Ē ×”×œ×‘ הוביל והדריך בביטחה אל "×ĸיר מושב". גם כאשר הר×Ļון הפנימי היה כל כך חבוי ומכוסה, לא × ×Ēן הקב"ה לנקודה זו לה×Ē×ĸמ×ĸם, ובחסדו ה×Ēנקזו כל הר×Ļונו×Ē ×•×”×ž××•×•×™× במלא ×ĸ×Ļמ×Ēם אל אר×ĨÖŋישראל.
זכורני, כי×Ļד הסביר פ×ĸם מו"ר מרן הגר"׊ ישראלי ז×Ļ"ל, מדו×ĸ ה×Ēורה בפרש×Ē ×ž×Ą×ĸי מ×Ļיינ×Ē ××Ē ×›×œ המס×ĸו×Ē ×‘×”× ×ĸברו בני ישראל, את שבחלקם × ×ĸשו ×ĸבירו×Ē, וחלקם נוספו למס×ĸ המחנו×Ē ×¨×§ משום ׊×ĸם ישראל חטא. מלמד×Ē ××•×Ēנו ה×Ēורה, אמר מו"ר הגר"׊ ישראלי ז×Ļ"ל, כי בסופו של ×Ēהליך, כל המס×ĸו×Ē ×›×•×œ× היו חלק מדרך סלולה וברורה להגי×ĸ אל המנוחה ואל הנחלה.
כך ×ĸשה לנו ה' גם בגאולה האחרונה, כימי ×Ļא×Ēנו מאר×Ĩ מ×Ļרים. הקב"ה הוביל בדורו×Ē ×”××—×¨×•× ×™× א×Ē ×›×œ השאיפו×Ē ×”× ×›×•× ×•×Ē ×ž×Ļד ×ĸ×Ļמן כאשר מנו×Ēבו×Ē ×”×Ÿ למקום הנכון, אל ×ĸבר אר×ĨÖŋישראל - " וידריכם בדרך ישרה ללכ×Ē ××œ ×ĸיר מושב ".
השלב השני הוא ×Ēהליך המ×Ļוקה וני×Ēוק המוסרו×Ē. " יושבי חושך ו×Ļלמו×Ē ××Ą×™×¨×™ ×ĸני וברזל ". המ×Ļוקה המ×Ēואר×Ē ×‘×¤×Ą×•×§×™× ממנה מו×Ļיא או×Ēנו ה' נוג×ĸ×Ē ×œ×™×™×Ą×•×¨×™ הנפש כפירוש המלה מ×Ļוק 2 . ×ĸיקר הפגי×ĸה של השבוי הנ×Ēון במאסר איננו בגופו, כי אם בנפשו המ×Ēייסר×Ē ×•×”×›×‘×•×œ×”. י×Ēכן שמשום כך אומר×Ē ×”×’×ž' בב"ב (ח:) - "שבי כולהו אי×Ēנהו ביה". יושבי החושך וה×Ļלמוו×Ē × ×Ēונים ×ĸדיין במאסר הגלו×Ē, משו×ĸבדים בנפשם למרו×Ē × ×•×’×Š×™×”×. מבחינה פסיכולוגי×Ē, ×ĸבד איננו מספיק בריא בנפשו בכדי שיוכל להרים רא׊ ולהלחם באויביו, המבקשים לכלו×Ēו נפ׊. בדרך הטב×ĸ, ×ĸם המשו×ĸבד אלפיים שנה, ×Ą×—×•×Ŗ ודווי, נ׍דת ומגורש ממקום למקום, ניטל ממנו רגש החופש הטב×ĸי. אין בו א×Ē ×”×ĸוז וה×Ē×ĸ×Ļומו×Ē ×œ×”×›×™×¨ ב×ĸבדו×Ēו, ול×ĸמוד ×ĸל נפשו ו×ĸל מולד×Ēו.
בפורים אנו מהללים א×Ē ×”' בקריא×Ē ×”×ž×’×™×œ×”, היו×Ē ×•"אכ×Ēי ×ĸבדי אחשוורוש אנן" (מגילה יד.), ×ĸל כך שאחשוורוש הסכים שנגן ×ĸל ×ĸ×Ļמנו מפני הקמים ×ĸלינו. אץ×Ēר היי×Ēה ×Ļריכה ×œ×”×•×Ą×™×Ŗ ולה×Ēחנן כדי שבסופו של דבר יינ×Ēן ה×Ļו המיוחל – "א׊ר × ×Ēן המלך ליהודים א׊ר בכל ×ĸיר ו×ĸיר להקהל ול×ĸמוד ×ĸל נפ׊ם להשמיד ולהרג ולאבד א×Ē ×›×œ חיל ×ĸם ומדינה ה×Ļרים או×Ēם טת ונשים ושללם לבז" (אץ×Ēר ח, יא). ×ĸם נורמלי, שאיננו מפוזר ומפורד בין ה×ĸמים, היה נקהל ב×ĸ×Ļמו, ולא היה נזקק ל×Ļו המלך כדי להלחם, אם ×Ļריך, ×ĸד טיפ×Ē ×“×ž×• האחרונה. אך ×ĸם הנ×Ēון ×Ēח×Ē ×ĸול הגויים, כחבוש שאינו מ×Ēיר ×ĸ×Ļמו מבי×Ē ×”××Ą×•×¨×™×, שרוי במ×Ļוקה נפשי×Ē ×Š××™× × ×” מאפ׊ר×Ē ×œ×• להכיר בחירו×Ēו ובזכו×Ēו ל×ĸמוד ×ĸל נפשו, ונזקק לחסדי הגויים גם בדבר בסיסי זה.
כאשר נשאל החבר ×ĸל ידי מלך הכוזרים מדו×ĸ מק×Ļר הוא ב×ĸבוד×Ēו ואיננו שב לאר×ĨÖŋישראל יחד ×ĸם כל ×ĸם ישראל, כמ×Ļווה ×ĸליו ב×Ēורה. משיב החבר – "הובש×Ēני מלך כוזר!". ההבנה השכלי×Ē ×Š×™×Š לקיים א×Ē ×ž×Ļוו×Ē ×”×Ēורה ול×ĸלו×Ē ×œ××¨×ĨÖŋישראל, איננה מספק×Ē. המהפך הנפשי בכל שדרו×Ē ×”×ĸם, הוא הנדרש, כדי לחולל א×Ē ×”×Š×™× ×•×™.
במד"ר (שמו×Ē ×¤×¨×Š×” ג) מובא, כי מסור×Ē ×”×™×Ēה ביד ישראל המשו×ĸבדים בש×ĸבוד מ×Ļרים, שכל מי שיבוא ויגיד "פקד פקד×Ēי" (שמו×Ē ×’, טז) - הוא הגואל. לכאורה הדברים מ×Ēמיהים, וכי לא יוכל כל אדם לומר א×Ē ×Š×Ēי המילים הפשוטו×Ē "פקד פקד×Ēי", ומה סימן יש בזה? רבי יהוש×ĸ מקוטנא ז×Ļ"ל ב×ĸל הישו×ĸו×Ē ×ž×œ×›×• באר באופן נפלא א×Ē ×“×‘×¨×™ חז"ל אלה (מובא בליקוטי ×Ēורה ×‘×Ą×•×Ŗ שו"×Ē ×™×Š×•×ĸו×Ē ×ž×œ×›×• ד"ה פקד פקד×Ēי) – "הדבר מובן לפי מה שכ×Ēבו ב×ĸלי הלשון כי כל מקום ׊נאמר המקור והפ×ĸולה ביחד המקור מורה ×ĸל המחשבה ופנימיו×Ē ×”×“×‘×¨... ופקוד×Ē ×”× ×¤×Š הי×Ēה ×Ē×™×›×Ŗ בביא×Ē ×”×’×•××œ כי מיד בביא×Ēו × ×Ē×ĸוררו לה×Ēבונן ×ĸל מ×Ļבם השפל, זר×ĸ ×ĸמוסים יהיו ×ĸבדים נכנ×ĸים לזר×ĸ חם, דבר שלא הרגישו ×ĸד כה כי כבר היה נכבה בלבם רגש הנפשי הזה, וזא×Ē ×œ× יוכל ל×ĸשו×Ē ×¨×§ הגואל האמי×Ēי הבא בכח ד' א׊ר בידו רוח בשר איש". מא×Ēיים ו×ĸ׊ר שנה היו בני ישראל ×Ēח×Ē ×Š×ĸבוד מ×Ļרים. מ×ĸבר לש×ĸבוד הגות, היי×Ēה נפ׊ם משו×ĸבד×Ē, כבויה, וחסרה א×Ē ×¨×’×Š החיים הבסיסי לקיום ולחרו×Ē. הסימן המסור לגאולה היה, שיחול שינוי פסיכולוגי ב×ĸם ישראל, ור×ĸננו×Ē ×”×—×™×™× הבריאה ×Ēשוב ו×Ē×Ēגלה במלא ×ĸוזה.
כימי ×Ļא×Ēנו מאר×Ĩ מ×Ļרים, חסדו גבר ×ĸלינו, ולאחר דורו×Ē ×¨×‘×™× של נמיכו×Ē ×§×•×ž×” וכהו×Ē ×—×•×Š×™×, שב ונ×ĸור הרגש הלאומי החי והטב×ĸי בכל שכבו×Ē ×”×Ļיבור. אסירי ה×ĸני והברזל נו×Ēקו ממוסרו×Ēיהם, ה×Ē× ×ĸרו מ×ĸפר, ונ×Ē×ĸוררו לה×Ēבונן ×ĸל מ×Ļבם השפל. כפי שכ×Ēב בשו"×Ē ×™×Š×•×ĸו×Ē ×ž×œ×›×• ×ĸ×Ļמו ×ĸל הנראה בדורו (יו"ד סי' סו) – "...ובפרט ×ĸ×Ēה שראינו ה×Ēשוקה הגדולה, הן באנשים פחו×Ēי ×ĸרך, הן בבינונים, הן בישרים בלבו×Ēם, קרוב לודאי ׊נ×Ēנו×Ļ×Ĩ רוח הגאולה...".
השינוי הנפשי של ×ĸם הקם ל×Ēחיה הביא ×ĸמו אומ×Ĩ ו×Ē×ĸוזה, ויושבי החושך וה×Ļלמו×Ē ×œ×¤×Ē×ĸ פ×Ēאום ראו אור גדול. רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק ז×Ļ"ל באח×Ē ×ž××’×¨×•×Ēיו לאחר ו×ĸיד×Ē ×Ą×Ÿ רימו הש×Ēמ׊ בביטוי – "ץר פחד השבו×ĸו×Ē". הפחד הפסיכולוגי בו היה שבוי כלל ישראל במשך שנו×Ē ××œ×¤×™×™×, או×Ēו ביטאו שלש השבו×ĸו×Ē (כ×Ēובו×Ē ×§×™×.), × ×Ēפוגג כלא היה. (במדבר כג, כד) "הן ×ĸם כלביא יקום וכארי י×Ēנ׊א", ללא מורא ופחד, במסירו×Ē × ×¤×Š נוראה, השליכו רבים נפ׊ם מנגד, למ×ĸן ×ĸםÖŋישראל ואר×ĨÖŋישראל. למרו×Ē ××™×•×ž×™ המלחמה שריחפו באוויר, הפ×ĸים הקב"ה א×Ē ×œ×™×‘×•×Ē ×™×Š×¨××œ ב×ĸוז ובגבורה ×ĸילאי×Ē, והוכרזה הקמ×Ē ×ž×“×™× ×Ē ×”×™×”×•×“×™× באר×ĨÖŋישראל. " יו×Ļיאם מחשך ו×Ļלמו×Ē ×•×ž×•×Ą×¨×•×Ēיהם ינ×Ē×§ ".
השלב השלישי הוא ריפוי חולי הגות. " כל אוכל ×Ē×Ē×ĸב נפ׊ם ויגי×ĸו ×ĸד ׊×ĸרי מוו×Ē ". גם אם הר×Ļונו×Ē ×ž×•×‘×œ×™× אל המקום הנכון, אל ×ĸיר מושב. גם אם שבה הבריאו×Ē ×”× ×¤×Š×™×Ē ×œ××™×Ēנה לאחר ×Ēרדמ×Ē ×Š× ×•×Ē ×”×’×œ×•×Ē. ×ĸדיין חסרים הם החיים הגופניים הבריאים, הבאים לידי ביטוי בהקמ×Ē ×ž×ž×œ×›×” ושלטון ×ĸל כל מרכיביהן. במשך דורו×Ē ×Š×œ חולי הגות, היו קהילו×Ē ×™×Š×¨××œ ×Ēלויו×Ē ×Ēלו×Ē ×ž×•×—×œ×˜×Ē ×‘×Š×œ×˜×•×Ÿ ×ĸם זר. ללא רשו×Ē ×œ×”×™×•×Ē ×‘×ĸלי אדמו×Ē ×•×œ×œ× משטר ומנגנון שלטוני, ×Ēלויים היו ×Ēמיד לחסדי השליט, המ×Ēפייס בקבל×Ē ×Š×•×—×“ ומסים מנ×Ēיניו היהודים. המ×ĸבר מן הגטאו×Ē ×•×”×ĸיירו×Ē ×”×§×˜× ×•×Ē ×•×”×ž×¤×•×–×¨×•×Ē ×œ×”×§×ž×Ē ×”×’×•×Ŗ - ניהול מדינה ב×ĸל×Ē ×§×Š×¨×™ חו×Ĩ, ממשל ופוליטיקה ×ĸל כל מרכיביה נראה רחוק ובל×Ēי מ×Ļיאו×Ēי. אך בורא רפואו×Ē ×ž×—×Ĩ ורפא ובחסדו הגדול השיב ומשיב א×Ē ×”×’×•×Ŗ לאי×Ēנו.
אנחנו ×ĸדיין ב×ĸ×Ļומו של ×Ēהליך. מקב×Ĩ נדחי ישראל ×ĸוד לא השיב א×Ē ×Š×•×¤×˜×™× ×• ויו×ĸ×Ļינו כבראשונה. היגון והאנחה טרם סרו. המ×ĸרכ×Ē ×”×ž×Š×¤×˜×™×Ē, מקום חרפ×Ēנו, ×ĸדיין ×ĸשויה טלאים ×ĸל גבי טלאים - חוק בריטי ×ĸל גבי חוק ×Ēורכי, ומשפט ה×Ļדק, הוא משפט ה×Ēורה, מונח בקרן זוי×Ē, כאבן שאין לה הופכין. ׊ם שמיים ×ĸדיין נמ×Ļא מ×Ēחלל באופן נורא, בהכרה ב×ĸרכאו×Ē ×›×ž×Š×¤×˜ הרשמי של מדינ×Ē ×™×Š×¨××œ, כלשון הגריא"ה הר×Ļוג ז×Ļ"ל (לקרא×Ē ×ž×“×™× ×” יהודי×Ē, י"ג ×Ēמוז ×Ē׊"ח) – "הר×ĸישו אבו×Ē ×”×ĸולם ×ĸל ישראל ההולך לה×Ēדיין ב×ĸרכאו×Ē ×Š×œ גויים, אפילו אם דיניהם כדינינו... ולד×ĸ×Ēי אלת פ×ĸמים גרו×ĸ מכל יחיד או יחידים או קהילה מישראל ההולכים ל×ĸרכאו×Ē ×Š×œ גויים, כש×ĸם ישראל באר×Ļו ב×Ēור שכזה דן ×ĸפ"י חוקים זרים. 'המבלי אין אלקים בישראל'?"
גם נג×ĸ השחי×Ēו×Ē ×•×”×”×Ą×Ēאבו×Ē ×¤×•×Š×” במקומו×Ē ×Š×•× ×™× בשלטון, כאשר אין ×Ēורה והלב איננו מכוון לשמים. נדמה, כי דווקא שפל מדרגה זה, הוא המוביל א×Ē ×›×œ×œ ישראל להכיר ב×Ļורך בבניין קומה חדשה של שלטון ומשפט ×ĸל פי ה×Ēורה, שדרכיה דרכי נו×ĸם וכל × ×Ēיבו×Ēיה שלום. מ×Ēקרב×Ē ×”×”×›×¨×” ב×ĸובדה שאי אפ׊ר יו×Ēר לפסוח ×ĸל ׊×Ēי הס×ĸיפים, וכי יש לז×ĸוק "ה' הוא האלקים". הגות מ×Ēרפא מחוליו הארוך, פ×Ļ×ĸי הגלו×Ē ×ž×’×œ×™×“×™× והאיברים שבים אט אט לאי×Ēנם. כבר הוקמה מדינה, קמה וגם ני×Ļבה ממלכה ושריה ורפוא×Ēה השלמה, ב×ĸזר×Ēו י×Ē', קרובה לבא – " ישלח דברו וירפאם וימלט משחי×Ēו×Ēם ".
השלב הרבי×ĸי הוא הורא×Ē ×”× ×‘×•×›×™× ׊נ×Ēבל×ĸה חכמ×Ēם. " יחוגו ינו×ĸו כשיכור וכל חכמ×Ēם ×Ē×Ēבל×ĸ ". בשונה מ׊אר ה×Ēיאורים בפרק, א×Ļל יורדי הים באניו×Ē ×ž×•×Ļאים אנו ביטוי חדש ושונה – "המה ראו מ×ĸשי ה' ונפלאו×Ēיו במ×Ļולה". יורדי הים הם אלה המשיגים דרגו×Ē ×¨×•×—× ×™×•×Ē, המ×Ļליחים לראו×Ē ××Ē ×ž×ĸשי ה' גם במ×Ļולה, במקומו×Ē ×”× ×Ą×Ēרים מ׊אר בני אדם. הים המכסה והמס×Ēיר, איננו מ×Ļליח לטשטש א×Ē ×¨××™×™×Ēם הנכונה של ×Ēלמידי החכמים המכירים בחסד ה', במ×ĸשיו ובנפלאו×Ēיו, למרו×Ē ×›×œ הקשיים.
את ×ĸל פי כן, ה×Ēמורו×Ē ×•×”×Ą×™×‘×•×›×™× שב×Ēהליך הגאולה ×ĸשויים להביא גם או×Ēם לבלבול ול×Ēהייה. ככל ׊×Ēהליך הגאולה מ×Ēקדם, ניכרים דברי חז"ל (סנהדרין ×Ļז.) ×ĸל דורו של בן דוד, בו חכמ×Ē ×”×Ą×•×¤×¨×™× ×Ēסרח ויראי החטא ימאסו ופני הדור כפני הכלב והאמ×Ē × ×ĸדר×Ē. × ×ĸשה קשה יו×Ēר ויו×Ēר לה×Ēאזר ב×Ē×ĸ×Ļומו×Ē × ×¤×Š אדירים, לה×Ēרומם מ×ĸל לקטנו×Ē ×”×ž×‘×–×‘×–×Ē ×Š×•×œ×—× ×Ÿ של ×Ļדיקים ל×ĸ×Ēיד לבוא (סוטה מח:) להש×ĸן ×ĸל אבינו שבשמיים (׊ם) ולומר כרב ×™×•×Ą×Ŗ – (סנהדרין ×Ļח:) "יי×Ēי ואזכי דאי×Ēיב בטולא דכופי×Ēא דחמריה".
"יחוגו ינו×ĸו כשיכור". במקום להבחין ב×ĸומק המ×Ļיאו×Ē, לראו×Ē ××Ē ×”×ž×”×ž×•×¨×•×Ē, להשמר מפני ה×ĸליו×Ē ×•×”×™×¨×™×“×•×Ē, ×ĸ×Ēים × ×ĸים הם וחגים כשיכור - ׊"כל ה×ĸולם דומה ×ĸליו כמישור" (יומא ×ĸה.). "וכל חכמ×Ēם ×Ē×Ēבל×ĸ". נשאבים אל מ×Ļיאו×Ē ×§×Š×” המבל×ĸ×Ē ××Ē ×”×—×›×ž×” ויו×Ļר×Ē ×ž×‘×•×›×” נוראה המכלה גות ונפש, רוח ץ×ĸרה המרוממ×Ē ×’×œ×™× ומביאה לספקו×Ē ×•×Š××œ×•×Ē.
ו×ĸם כל זא×Ē ×œ× ×ĸזב ה' חסדו מיראיו, וקוויו יחליפו כוח, י×ĸלו אבר כנשרים. הקב"ה מיישר א×Ē ×”×œ×‘×‘×•×Ē, מסיי×ĸ לבאים ליטהר ומורה דרך × ×Ēיבה להגי×ĸ אל מחוז החפ×Ĩ. מגן הוא לכל החוסים בו, לה×Ēמיד בראיי×Ē ×ž×¤×ĸליו ונפלאו×Ēיו, ומ×Ēוך כך גם לפ×ĸול ×ĸם א-ל בי×Ēר ׊א×Ē ×•×‘×™×Ēר ×ĸוז. " יקם ץ×ĸרה לדממה ויחשו גליהם. וישמחו כי יש×Ēוקו וינחם אל מחוז חפ×Ļם ".
יראו ישרים וישמחו וכל ×ĸולה קפ×Ļה פיה. מי חכם וישמור אלה וי×Ēבוננו חסדי ה'. יהי ר×Ļון ׊×ĸ"י הה×Ēבוננו×Ē ×”× ×“×¨×Š×Ē, נזכה להיו×Ē ×›×•×œ× ×• מהישרים הרואים בטוב ה' ושמחים בישו×ĸ×Ēו, המודים ומשבחים ליו×Ļרם בפה מלא שירה –" יודו לה' חסדו ונפלאו×Ēיו לבני אדם ".



^ 1. | ×ĸיי' ׊ם בפירש"י שכ×Ēב – "היה ממ×Ēין ומ×Ļפה מ×Ēי יבוא" ונראה שזהו ×Ēנאי הכרחי בשמיר×Ē ×”×—×›× ׊×Ēהיה גם היא כל כולה מ×Ēוך ×Ļפיה ×Ēמידי×Ē ×œ×™×Š×•×ĸה.
^ 2. | ראה מלבי"ם ×ĸה"פ "×Ļר ומ×Ļוק מ×Ļאוני" (×Ēהילים קיט, קמג) – "הגם ׊מ×Ļאוני ×Ļר שהיא ×Ļרה חי×Ļונה, ומ×Ļוק שהיא ×Ļוק×Ē ×”× ×¤×Š הפנימים, נגד המ×Ļוק הפנימי מ×Ļוו×Ēיך ׊×ĸשו×ĸי, ×ĸ"י ׊×ĸשו×ĸי מ×Ļוו×Ēיך אגרש א×Ē ×Ļוק×Ē ×”× ×¤×Š ויגונה הפנימי×Ē, ונגד ה×Ļר החי×Ļון יד×ĸ×Ēי כי וכו'".
א×Ē ×”×ž×™×“×ĸ הדפס×Ēי באמ×Ļ×ĸו×Ē ××Ēר yeshiva.org.il