בי×Ē המדרש

  • מדורים
  • הלכה פסוקה
לח×Ĩ להקדש×Ē שי×ĸור זה

לימוד השי×ĸור מוקדש ל×ĸילוי נ׊מ×Ē

אץ×Ēר ב×Ē רחל

×ĸרך הרב סיני לוי

וו×ĸד×Ē קבלה ליישוב חלק א

undefined

הרב אלי×ĸזר שנקולבסקי

כסלו ×Ē׊×ĸ"ב
3 דק' קריאה
סיפור המ×ĸשה:
ה×Ēוב×ĸ×Ē בקשה לשכור דירה בישוב קהיל×Ēי. ×ĸ"פ ×Ēקנו×Ē הישוב, אין להשכיר דירה ללא אישור ו×ĸד×Ē קבלה. ה×Ēוב×ĸ×Ē נגשה לוו×ĸד×Ē הקבלה – ונדח×Ēה.

לט×ĸ× ×Ēה, יו"ר הוו×ĸדה רמז לה בשיחה ב×ĸל פה כי הסיבה היא גילה המבוגר, וגם היו×Ēה מ×ĸוט×Ē אמ×Ļ×ĸים. לט×ĸ× ×Ēה אלו קריטריונים לא הגונים. ובדרישה של אורח חיים ד×Ēי, היא בוודאי ×ĸומד×Ē.
ברמה ה×ĸקרוני×Ē ט×ĸנה ה×Ēוב×ĸ×Ē כי וו×ĸד×Ē הקבלה פו×ĸל×Ē בחוסר סמכו×Ē באשר מדובר בישוב ׊קם ×ĸל אדמו×Ē מדינה. גם מבחינה הלכ×Ēי×Ē אין ×Ēוק×Ŗ לנוהג של קיום וו×ĸד×Ē קבלה, שכן ×ĸל מנ×Ē שלמנהג מסוג זה יהיה ×Ēוק×Ŗ הלכ×Ēי, יש ×Ļורך באישורו של "אדם חשוב", ו×Ēנאי זה לא מ×Ēקיים.

וו×ĸד×Ē הקבלה ט×ĸנה כי כשהוקם הישוב הוחלט ×ĸל ד×ĸ×Ē המייסדים, לקבל למגורים בישוב רק מי שיאושר ×ĸ"י וו×ĸד×Ē קבלה. זהו גם מנהג המקום מזה מספר שנים. חברי הוו×ĸדה ט×ĸנו כי הדברים שנאמרו ×ĸ"י יו"ר הוו×ĸדה, נאמרו ×ĸל ידו כאדם פרטי, וכי אינם מיי×Ļגים א×Ē ד×ĸ×Ē חברי הוו×ĸדה.

דיון
בי×Ē הדין אינו דן בזכו×Ē החוקי×Ē לקיומן של וו×ĸדו×Ē קבלה, וה×Ēוק×Ŗ של וו×ĸדו×Ē אלו הוא רק במקום שאין מני×ĸה חוקי×Ē לקיומן.

בגיליון זה נדון ב×Ļורך באישור "אדם חשוב" ×ĸל מנ×Ē שיהיה ×Ēוק×Ŗ ל×Ēקנה.

במקורו נזכר ×ĸקרון זה, בגמרא במסכ×Ē בבא ב×Ēרא 1 , ביחס להסכמה של שוחטים לחלוק×Ē ימי ×ĸבודה ביניהם ושכל החורג מהסכמה זו, יזיקו א×Ē נכסיו. רבא לא × ×Ēן ×Ēוק×Ŗ לסנק×Ļיה זו, לאור ה×ĸובדה שה×Ēניה זו ה×Ēקבלה ללא אישורו של "אדם חשוב".

נחלקו הפוסקים האם יש ×Ļורך באישור "אדם חשוב" רק ל×Ēקנו×Ē של גופים אינטרסנטים כגון אגודו×Ē מק×Ļו×ĸיו×Ē 2 , ובכדי שה"אדם החשוב" ימנ×ĸ ×Ēקנו×Ē שיש בהן ×ĸוולה כלפי אחרים, או שיש ×Ļורך באישורו א×Ŗ ×ĸל ×Ēקנו×Ē בני ה×ĸיר כולה 3 .

אפ׊ר להסביר שהמקור לד×ĸו×Ē החולקו×Ē הוא הט×ĸם לכך ׊×Ļריך אישור "אדם חשוב": האם הסיבה היא משום כבודו של או×Ēו "אדם חשוב", או ×ĸל מנ×Ē שהוא יפקח ×ĸל ה×Ēקנו×Ē 4 .

לט×ĸם הראשון י×Ēכן שיש ×Ļורך באישורו א×Ŗ ×ĸל ×Ēקנו×Ē אנשי ה×ĸיר. לט×ĸם השני י×Ēכן שיש ×Ļורך באישורו רק במקום שיש לחשוש ל×ĸוול. חשש זה קיים יו×Ēר באיגודים מק×Ļו×ĸיים ולא בטובי ה×ĸיר המיי×Ļגים א×Ē ה×ĸיר כולה. יי×Ēכן גם שלכולי ×ĸלמא הט×ĸם הוא פיקוח ×ĸל ה×Ēקנו×Ē. אולם נחלקו האם יש לחשוש לזה גם ב×Ēקנו×Ē הנ×ĸשו×Ē ×ĸ"י טובי ה×ĸיר.

הח×Ēם סופר 5 כ×Ēב שה×Ļורך באישור "אדם חשוב" ×ĸל ×Ēקנו×Ē בני ה×ĸיר הוא מ×Ļד המנהג ולא מ×ĸיקר הדין 6 . ואולי זו הסיבה שכיום לא ׊מ×ĸנו שמאן דהו יט×ĸן שחוקי הכנס×Ē או ×Ēקנו×Ē רשויו×Ē מקומיו×Ē וכד' אינן ×Ēקפו×Ē משום שלא אושרו ×ĸ"י "אדם חשוב".

בנוס×Ŗ, במקרה שלפנינו מינוי וו×ĸד×Ē קבלה, בחיר×Ēה, סדרי ×ĸבוד×Ēה וכד' נקב×ĸו זמן רב לפני ׊נ×Ēמנה רב לישוב, ובמקום שאין 'אדם חשוב', מפורש בגמרא שאין ×Ļורך באישורו.

נוסי×Ŗ ×ĸוד כי "אדם חשוב" אינו בהכרח רב.

כן × ×ĸיר כי ה×Ļורך באישור "אדם חשוב" הוא רק בש×ĸ×Ē י×Ļיר×Ē ה×Ēקנה, אך לא בנוג×ĸ לכל החלטה המממש×Ē א×Ē ה×Ēקנה. אם נדרוש אישורו של "אדם חשוב" לכל החלטה, לא שבק×Ē חיי לכל בריה. ולהיפך, יש בכך פגי×ĸה בכבודו של "חשוב" כאשר מושיבים או×Ēו בכל דיוני הפורום המחליט.

במידה וסובר מאן דהו שהחלטה מסוימ×Ē לא × ×Ēקבלה ביושר, הרי המקום לברור ה×ĸניין הוא במוסדו×Ē הישוב ואם לא ה×Ēיישבו הדברים, הוא רשאי לפנו×Ē לבי×Ē הדין.

בגליון הבא נדון בשיקולי וו×ĸד×Ē הקבלה.



^ 1.בב"ב ט ×ĸ"א.
^ 2. כס"מ בד×ĸ×Ē הר"מ הל' מכירה פי"ד הי"א ו×ĸוד
^ 3.רמ"א חו"מ סי' רלא' ץ×ĸי' כח' ונו"כ ׊ם
^ 4. ראו ריטב"א ב"ב ד×Ŗ ט' ×ĸ"א ור"ן ׊ם
^ 5.שו"×Ē חו"מ סי' קטז'
^ 6. ראו ×ĸוד גם שו"×Ē הב"ח החדשו×Ē סי' מג' ׊א×Ŗ ו×ĸד ארב×ĸ אר×Ļו×Ē לא ×Ēמיד הקפיד לקבל אישור זה.
א×Ē המיד×ĸ הדפס×Ēי באמ×Ļ×ĸו×Ē א×Ēר yeshiva.org.il