- משפחה חברה ומדינה
- חובת הקמת בתי דין
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ח'
מה משמעות המילה "מדינה" לפי הרב שאול ישראלי זצ"ל? מה עניין קיבוצם של הדיינים דווקא לשער העיר? לפי שיטת הרמב"ם בארץ ישראל יש חובה להושיב בית דין?
בשיעור קודם הוכחנו כי לשון " מדינה " כולל בתוכו משמעות כפולה:
א. אזור הכולל בתוכו כמה ישובים.
ב. עיר אחת.
מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל מוכיח כי לשון מדינה שמשמעותה עיר אחת יש בה עוד משמעות.
המשנה במסכת כלים קובעת:

הרמב"ם מפרש את דברי המשנה אבל אינו משתמש בסגנונה. וז"ל:
יש לבאר מדוע שינה הרמב"ם את לשון המשנה "עיירות המוקפות חומה" ונקט בביטוי " מדינה ". לכן טוען מו"ר כי " מדינה " הכוונה היא אכן בדווקא:
מוכיח מו"ר את טענתו גם מלשון הגמרא במסכת מגילה:
גם פשט הכתובים במגילת אסתר מוכיח כך שהכוונה לערים מרכזיות המוקפות חומה ששם היה מקום פרסום פקודות המלך כגון "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל מדינה וּמדינה גָּלוּי לְכָל הָעַמִּים" (אסתר ג' יד, ועיין עוד שם ח' יג, ח' יז ועוד). לפי זה מתבארים דברי הרמב"ם בהלכות סנהדרין שגם שינה מלשון הכתוב ופסק:
אם כן לשיטת הרמב"ם גם בארץ ישראל אין חובה להושיב בית דין אלא בערים המרכזיות מוקפות החומה המכונות " מדינה "=עיר הראויה לישיבת סנהדרין. מחדש מו"ר כי לפי זה המשמעות טמונה בשם "מדינה" מלשון "דין", ששם מקום הדיינים (עמוד הימיני שם, סע' יב המפנה גם לגזניוס ערך מדינה למנדלקורן ולמילונים נוספים). זו גם כוונת הרמב"ם בהדגשתו בספר המצוות:
מה עניין קיבוצם של הדיינים דווקא לשער העיר? אלא שאין ישיבת הדיינים בעיר שאין לה חומה ושער. לכן הזכיר הרמב"ם פרט זה כי זו גם לשון התורה "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיך" (דברים ט"ז יח).
א. אזור הכולל בתוכו כמה ישובים.
ב. עיר אחת.
מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל מוכיח כי לשון מדינה שמשמעותה עיר אחת יש בה עוד משמעות.
המשנה במסכת כלים קובעת:

חובת הקמת בתי דין (9)
הרב יוסף כרמל
7 - החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ז'
8 - החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ח'
9 - החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ט'
טען עוד
"עיירות המוקפות חומה מקודשות ממנה שמשלחים מתוכן את המצורעים ומסבבין לתוכן מת עד שירצו יצא אין מחזירין אותו" (פרק א משנה ז).
הרמב"ם מפרש את דברי המשנה אבל אינו משתמש בסגנונה. וז"ל:
"אמר ה' במצורע בדד ישב מחוץ למחנה מושבו, ולפיכך יצא מכל מדינה . וענין עד שירצו, עד שירצו כל אנשי המדינה ..." (שם).
יש לבאר מדוע שינה הרמב"ם את לשון המשנה "עיירות המוקפות חומה" ונקט בביטוי " מדינה ". לכן טוען מו"ר כי " מדינה " הכוונה היא אכן בדווקא:
"עיר מוקפת חומה שיש בה דינים מיוחדים וקדושה מיוחדת" (עמוד הימיני סימן ב סע' יא).
מוכיח מו"ר את טענתו גם מלשון הגמרא במסכת מגילה:
"היינו דכתיב (אסתר ט') מדינה ומדינה ועיר ועיר. מדינה ומדינה - לחלק בין מוקפין חומה מימות יהושע בן נון..." (דף ב ע"ב).
גם פשט הכתובים במגילת אסתר מוכיח כך שהכוונה לערים מרכזיות המוקפות חומה ששם היה מקום פרסום פקודות המלך כגון "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל מדינה וּמדינה גָּלוּי לְכָל הָעַמִּים" (אסתר ג' יד, ועיין עוד שם ח' יג, ח' יז ועוד). לפי זה מתבארים דברי הרמב"ם בהלכות סנהדרין שגם שינה מלשון הכתוב ופסק:
"מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך שנאמר שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך, ..." (פרק א הלכה א).
אם כן לשיטת הרמב"ם גם בארץ ישראל אין חובה להושיב בית דין אלא בערים המרכזיות מוקפות החומה המכונות " מדינה "=עיר הראויה לישיבת סנהדרין. מחדש מו"ר כי לפי זה המשמעות טמונה בשם "מדינה" מלשון "דין", ששם מקום הדיינים (עמוד הימיני שם, סע' יב המפנה גם לגזניוס ערך מדינה למנדלקורן ולמילונים נוספים). זו גם כוונת הרמב"ם בהדגשתו בספר המצוות:
"ומתנאי מצוה זו שיהיו השופטים האלו מדרגה למעלה ממדרגה. וזה בשיתמנו בכל עיר שלשה ועשרים דיינים מקובצים כלם במקום אחד בשער העיר שהיא ראויה למספר הזה. ואלו הם סנהדרי קטנה" (מצות עשה קעו).
מה עניין קיבוצם של הדיינים דווקא לשער העיר? אלא שאין ישיבת הדיינים בעיר שאין לה חומה ושער. לכן הזכיר הרמב"ם פרט זה כי זו גם לשון התורה "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיך" (דברים ט"ז יח).

החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ז'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

החיוב למנות סנהדרין ובתי דין - פרק ט'
הרב יוסף כרמל | התשס"ד

סנהדראות – חיוב עולמי? - פרק ה'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

בית דין לכל שבט ושבט - פרק ב'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד
מי צריך את הערבה?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך להתכונן לחגים?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
הקשבה בזמן של פילוג
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
שופר
בדיקת קורונה בשבת
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

שבת וחג בסוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
