- משפחה חברה ומדינה
- חידוש הסנהדרין בימינו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
חידוש הסנהדרין בימינו - פרק א'
למערכת המשפט בישראל יש את תפקיד "ייצוג השכינה"; לכן מקום הדיינים נקבע בסמוך לשכינה; לכן ברגע שהסנהדרין עזבה את לשכת הגזית בטלו דיני נפשות.
הר"ן בדרוש האחד עשר מביא כלל אוניברסלי- לא יתכנו חיים חברתיים מסודרים ומתוקנים ללא מערכת משפט שפועלת על פי חוקים קבועים.
בישראל למערכת המשפט יש תפקיד נוסף, ייצוג השכינה, פירוש חוקי התורה והשכנת שכינה שנאמר
וכמאמר חז"ל על פסוק זה:

לכן אין זה פלא כי מקום הדיינים נקבע על ידי התורה בשכנות לשכינה כמאמר חז"ל:
וכן מפורש בתלמוד הירושלמי:
לכן ברגע שהסנהדרין עזבה את לשכת הגזית בטלו דיני נפשות, כמאמר חז"ל:
כך גם הוכחנו בסידרה "מערכת המשפט הישראלית על פי דין תורה" כי גם סנהדרין קטנה לשיטת הרמב"ם (על פי הסברו של מו"ר ההגר"ש ישראלי זצ"ל) ישבה דווקא בערי חומה המקודשות יותר משאר הערים בארץ ישראל. אם כך אין זה מפליא כי אין תהליך גאולה ללא חידוש הסנהדרין כמו שניבא הנביא ישעיה:
כך גם תקנו חז"ל בתפילת "שמונה עשרה" קודם את ברכת "תקע בשופר גדול" אחר כך "השיבה שופטינו" ורק אז "את צמח דוד עבדך". לכן ברור כי בכל פעם שנשמעו "פעמי משיח" עלתה על הפרק שאלת חידוש הסנהדרין והדרך הנכונה מבחינה הלכתית לבצעה. בשיעורים הקרובים נלמד את המקורות העוסקים בסוגיא זו.
בישראל למערכת המשפט יש תפקיד נוסף, ייצוג השכינה, פירוש חוקי התורה והשכנת שכינה שנאמר
"מִזְמוֹר לְאָסָף אלוקים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אלוקים יִשְׁפֹּט" (תהלים פ"ב א).
וכמאמר חז"ל על פסוק זה:
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כל דיין שדן דין אמת לאמיתו משרה שכינה בישראל, שנאמר (תהלים פ"ב) אלהים נצב בעדת אל בקרב אלהים ישפט. וכל דיין שאינו דן דין אמת לאמיתו - גורם לשכינה שתסתלק מישראל, שנאמר (תהלים י"ב) משד עניים מאנקת אביונים עתה אקום יאמר ד'..." (מסכת סנהדרין דף ז ע"א).

חידוש הסנהדרין בימינו (16)
הרב יוסף כרמל
1 - חידוש הסנהדרין בימינו - פרק א'
2 - חידוש הסמיכה - פרק ב'
3 - סמיכה על ידי מי? - פרק ג'
טען עוד
"אמר קרא (דברים י"ב) "לשכנו תדרשו ובאת שמה", כל דרישה שאתה דורש - לא יהיו אלא בשכנו של מקום" (מסכת סנהדרין דף יא ע"ב).
וכן מפורש בתלמוד הירושלמי:
"ומניין שהיתה סנהדרין גדולה אצל המזבח (שנאמר) "ולא תעלה במעלות על מזבחי" ומה כתיב תמן (ומהי הפרשיה שלאחריה) "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (מכות פרק ב ה"ו).
לכן ברגע שהסנהדרין עזבה את לשכת הגזית בטלו דיני נפשות, כמאמר חז"ל:
"מ' שנה עד לא חרב הבית - גלתה סנהדרין וישבה לה בחנות. למאי הלכתא... שלא דנו דיני נפשות" (תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ח ע"ב).
כך גם הוכחנו בסידרה "מערכת המשפט הישראלית על פי דין תורה" כי גם סנהדרין קטנה לשיטת הרמב"ם (על פי הסברו של מו"ר ההגר"ש ישראלי זצ"ל) ישבה דווקא בערי חומה המקודשות יותר משאר הערים בארץ ישראל. אם כך אין זה מפליא כי אין תהליך גאולה ללא חידוש הסנהדרין כמו שניבא הנביא ישעיה:
"ואשיבה שפטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה" (פרק א).
כך גם תקנו חז"ל בתפילת "שמונה עשרה" קודם את ברכת "תקע בשופר גדול" אחר כך "השיבה שופטינו" ורק אז "את צמח דוד עבדך". לכן ברור כי בכל פעם שנשמעו "פעמי משיח" עלתה על הפרק שאלת חידוש הסנהדרין והדרך הנכונה מבחינה הלכתית לבצעה. בשיעורים הקרובים נלמד את המקורות העוסקים בסוגיא זו.

מי יושב בסנהדרין? - פרק י"ד
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

דעת הרמב"ם לעניין הסמיכה - פרק ה'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

חידוש הסמיכה - פרק ב'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

חזרת ה'סמיכה' – הייתכן?! - פרק ד'
הרב יוסף כרמל | תשס"ד
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
חג החירות
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
איך לא להישאר בין המצרים?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך ללמוד גמרא?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה

ערב כיפור
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט

כיצד פועלת דופן עקומה בסוכה
הרב בניה קניאל | אדר א תשע"ד

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
שובה ישראל עד ה' אלוקיך כי כשלת בעוונך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו' תשרי תשפ"ד
